
KONCEPCE ROZVOJE ZÁKLADNÍ ŠKOLY KRALOVICE
Základní škola Kralovice, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Nová 730
Obsah:
- Charakteristika školy
- Vize
- Koncepce školy na období 2014 - 2019
I. Charakteristika školy
Název a adresa školy: Základní škola Kralovice, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Nová 730, 331 41 Kralovice
Zřizovatel: Město Kralovice, Markova 2, 331 41 Kralovice
Co můžeme nabídnout:
- Tradici školního vzdělávání, široký spádový obvod školy
- Školu moderního typu užívající nové formy a metody práce
- Školu budovanou na principu otevřenosti, liberálního a demokratického přístupu, komunikativnosti
- Modernizované učebny (jazykové, počítačové i učebny odborných předmětů)
- Zázemí pro sportovní vyžití
- Školní družinu se třemi odděleními (1.- 5. ročník) s nadstandardními prostorovými podmínkami
- Samostatnou školní jídelnu
- Informační centrum pro trávení volného času
- Příjemné vnější i vnitřní prostředí školy
- Menší kolektivy žáků (průměrná naplněnost tříd činí 19,8 žáků)
A proč právě k nám? / Silné stránky školy:
- Aprobovaná výuka angličtiny od 1. třídy
- Cizojazyčné vzdělávání ve třech jazycích (Aj, Nj, Rj)
- Zahraniční zájezdy do Velké Británie, Německa, Rakouska
- Plavecký, lyžařský výcvik, dopravní výchova
- Kvalitní program protidrogové prevence, humanitární akce
- Péče o děti mimořádně nadané
- Péče o děti se specifickými vzdělávacími potřebami - vývojové poruchy učení (individuální integrace žáků do běžných tříd)
- Tradiční, skupinové i projektové vyučování
- Účast na sportovních akcích
- Tuzemské exkurze (čerpání grantů KÚ Plzeň) a výlety (i vícedenní)
- Zapojení školy do rozvojových projektů ( ICT projekt z Operačního programu EU, projekt „Kvalitní výuka“, DUMY)
II. Vize školy:
„Buďme školou, kde dítě, učitel i rodič jsou partnerem, nikoliv podřízeným."
Budujme školu, do které se všichni těší a neradi ji opouštějí, tj. školu, na kterou se s úctou
a láskou vzpomíná.
III. Koncepce školy na období 2014 - 2019
Jsem přesvědčena o tom, že každý ředitel/ka by měl mít jasnou vizi, kam má jeho škola směřovat. Tuto svoji vizi však nemůže naplňovat bez spolupráce s učiteli, rodiči, žáky a zřizovatelem školy. Proto by měl ředitel/ka školy uvedeným partnerům vlastní vizi nejen představit jako hotový produkt, ale měl by také vycházet z jejich představ o budoucím vývoji školy. Při tvorbě své koncepce jsem vycházela z dotazníkového šetření mezi žáky, rodiči a pedagogy, které proběhlo v souvislosti s projektem Zdravá škola a programem Pohoda, do kterého se naše škola zapojila.
Při tvorbě koncepce nelze opomenout faktory, které významně ovlivňují rodiče při výběru školy. Nejnovější studie ukazují, že mezi ně patří následující kritéria:
- Pověst školy
- Prostředí, atmosféra, třídní učitel/ka
- Metody výuky
- Vybavenost školy
- Zaměření nebo rozšířená výuka
- Úspěšnost žáků při přijímacím řízení na střední školu
Plán dalšího rozvoje školy respektuje aktuální situaci školy, vychází z předchozí koncepce, kterou dále rozvijí; inspiruje se úspěchy, poučuje se z chyb a nedostatků.Škola má své limity - materiální, prostorové, personální i finanční, a proto je třeba se zaměřit na jejich účelné, nápadité a plné využívání. Škola má téměř neomezené hranice a možnosti svého vlastního rozvoje v učitelích i žácích, a záleží tedy pouze na chuti pedagogů měnit sebe, své metody a formy práce, a tím i školu jako takovou.
Úkoly trvalého charakteru / Priorita:
- Poskytnout žákům kvalitní základní všeobecné vzdělání podle vytvořeného školního vzdělávacího programu
- Respektovat zásady rovného přístupu ke vzdělávání
- Vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě
- Rozvíjet osobnost každého žáka, vést jej k samostatnému myšlení a sebereflexi, k týmové práci a vzájemnému hodnocení
- Naplňovat vlastního školní vzdělávací plán ve všech ročnících, průběžně hodnotit a inovovat strategie a plány pro realizaci ŠVP
- Posilovat roli a motivaci učitelů a snažit se o maximální kvalifikovanost
- Budovat dobré pracovní vztahy s učiteli, vytvářet příležitosti pro spolupráci a profesionální dialog, stabilizovat kolektiv
- Podporovat ovzduší příznivé pro růst a inovace
- Trvale zlepšovat pracovní prostředí a podmínky práce
- Napomáhat toku informací ve škole /neformální pracovní a provozní porady/
- Rozvíjet loajalitu ke škole a zájem o vše, co souvisí s chodem školy
- Rozvíjet kognitivní dovednosti žáků, podporovat projektové myšlení
- Podporovat rozvoj gramotnosti (čtenářské, matematické, přírodovědné, počítačové i finanční), rozvoj komunikativních kompetencí
- Podporovat výuku cizích jazyků a zkvalitňovat ji
- Rozvíjet a upevňovat spolupráci s rodiči a veřejností
- Spolupracovat s PPP, nabízet žákům i rodičům kvalitní výchovnou a metodickou pomoc
- Spolupracovat se školskou radou, zřizovatelem a sociálními partnery školy
Hlavní strategické cíle:
- Vzdělávací program školy
Cíl:
Plnit vlastní školní vzdělávací program "Učíme se pro život", se zaměřením na osvojení a utvrzení základního učiva. Postupně přehodnocovat přístup k učivu a tématickým plánům předmětů tak, aby byla potlačena encyklopedičnost výuky. Preferovat důkladné osvojení a procvičení učiva. Rozšiřující učivo zařazovat dle schopností žáků. Realizovat mezipředmětové vazby. Vytvářet vzdělávací příležitosti pro žáky podle jejich schopností, požadavků a potřeb. Usilovat o systematický individuální přístup k žákům školy s ohledem na žáky zdravotně a sociálně znevýhodněné, žáky s vývojovými poruchami učení, ale i na žáky talentované. Podporovat výuku cizích jazyků a zkvalitňovat ji. Nadále podporovat rozvoj ICT na škole. Spolupracovat s PPP.
Prostředky k dosažení cíle:
Účast na odborných seminářích na téma: projektové vyučování, kooperativní výuka, finanční, funkční, čtenářská a počítačová gramotnost, práce s interaktivní tabulí a účast na jazykových konferencích.
Zajistit zdroje pro výuku při nových formách a metodách práce. Oceňovat nové metody a formy práce, preferovat jiné způsoby vyučování než frontální. Zařazovat netradiční formy výuky (výuka v přírodě, na hradě, v muzeu, aj.)
Organizovat školní kola soutěží pro talentované žáky.
Podporovat výjezdy žáků do Velké Británie, Německa či Rakouska. Rozšiřovat spolupráci s anglicky mluvícím rodilým mluvčím (Davem Singletonem), umožnit konverzaci v cizím jazyce i zájemcům z řad pedagogů. Pořádat videokonference. Podporovat studium metodiky výuky cizích jazyků u stávajících kvalifikovaných učitelů. Ocenit práci s ICT technikou, s interaktivní tabulí.
- Organizace a řízení školy
Cíl:
Zpracovat organizační řád školy se všemi kompetencemi, organizační dokumentaci školy a vnitřní přepisy, průběžně je analyzovat a postupně inovovat dle záměru rozvoje školy a potřeb. Pružně reagovat na změny v souvislosti s novou legislativou.
Intenzivně spolupracovat se zřizovatelem, plnit jeho úkoly.
Hledat příležitosti k posílení rozpočtu školy, usilovat o zlepšení vybavenosti školy (zapojení do projektů), podávat žádosti o granty.
Zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy. Podporovat iniciativu a motivaci pedagogických i správních zaměstnanců, oceňovat náměty a realizaci nových postupů.
Nadále vést a zkvalitňovat webové stránky školy.
Udržovat naplněnost školy.
Prostředky k dosažení cíle:
Naprostá transparentnost ve vzahu školy ke zřizovateli, poskytovat základní, pravdivé a objektivní informace o škole, spolurozhodovat v zásadních otázkách.
Spolupracovat se školskou radou a vnímat ji jako strategického partnera.
- Klima školy, oblast personální
Cíl:
Zaměřit se na celkové kulturní prostředí školy a na systém mezilidských vztahů, jenž je dán především:
- vztahy mezi učiteli a žáky
- mezi učiteli a ostatními pracovníky
- učiteli a rodiči
- vztahy mezi vedením školy a pedagogickým sborem
- vztahy mezi žáky samotnými
Udržet a zvyšovat odbornou a pedagogickou způsobilost. Umožnit další osobní růst zaměstnanců.
Dbát na spolupráci a sounáležitost obou stupňů školy.
Vést žáky ke zdravému životnímu stylu i postoji.
Prostředky k dosažení cíle:
Svědomitě vykonávat práci třídního učitele, systematicky pracovat s žáky.
Získávat informace o potřebách žáků prostřednictvím "Školního parlamentu".
Zaměřit se na dodržování školního řádu a řádů učeben (PC učebna, tělocvična, kuchyňka,aj.), kontrolu prostředí učeben.
Jasně definovat cíle a přispět tím k dobré organizovanosti a správnému vedení zaměstnanců. Vytvořit jasná a přehledná pravidla odměňování ve škole.
Vyžadovat zodpovědnost všech pracovníků za informovanost vůči veřejnosti, dbát na nepropustnost interních záležitostí školy na veřejnost.
Vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat i další formy komunikace ( profesionální dialog, výměna názorů, plodná polemika).
- Mimotřídní a zájmová činnost
Cíl:
Začlenit tuto činnost jako nedílnou součást výchovně vzdělávacího procesu. Nabízet ( ve spolupráce s DDM Kralovice) práci v zájmových kroužcích, snažit se o pestrost nabídky. Chápat zájmovou činnost jako hlavní nástroj boje proti sociálně patologickým jevům.
Nabízet širokou škálu akcí, navazujících na výuku (exkurze, kulturní akce, besedy, aj.)
Zaměřit se na prohloubení a rozšíření získaných dovedností v oblasti výchov (výtvarné, literární a hudební). Rozvíjet dovednosti v oblasti informačních technologií, cizích jazyků a sportu.
Prostředky k dosažení cíle:
Motivovat děti k aktivnímu trávení volného času.
Poskytnout pestrou nabídku kroužků a zapojit do nich co největší procento žáků.
- Škola a veřejnost
Cíl:
Spolupracovat s rodiči tak, aby výchova a vzdělání byla jednotná a rodiče cítili odpovědnost za své děti.
Zapojit rodiče do výuky a zainteresovat je na chodu školy (mimoškolní akce). Iniciovat zájem rodičů o aktivní přístup k řešení problémů školy (neformální spolupráce se školskou radou).
Dodržovat zásady tzv. otevřené školy, tj. přiblížit a otevřít školu veřejnosti.
Informovat veřejnost a zřizovatele o výsledcích činnosti a získávat tak podporu pro zlepšování podmínek ve škole.
Prostředky k dosažení cíle:
Poskytovat informace veřejnosti prostřednictvím webových stránek školy. Umožnit rodičům
i veřejnosti návštěvu ve vyučovacích hodinách, nabídnout individuální konzultační hodiny, informovat rodiče budoucích prvňáčků, pořádat workshopy k volbě povolání pro žáky 8. a 9. ročníku.
Aktivně zapojovat žáky do kulturního dění ve městě. Připravovat kulturní akce ve spolupráci s partnery školy.
- Oblast materiálně-technická
Cíl:
Nadále usilovat o modernizaci objektu a materiálnětechnického vybavení školy. Pečovat o majetek školy v souladu s předpisy (opravy, údržba). Modernizovat a rekonstruovat vnitřní prostory školy, zejména místa, která žáci označili za diskomfortní. ( toalety, šatny).
Dokončit projekt zateplení budovy školy, výměny oken a vstupních dvěří za plastové, což by mělo výrazně snížit náklady na vytápění budov školy.
Hledat příležitosti k posílení rozpočtu školy, usilovat o zlepšení vybavenosti školy (zpracováním projektů a podáním žádostí o granty).
- Evaluace
Cíl:
Každoročně provádět rozbor výsledků práce školy do výroční zprávy.
Vyžadovat zodpovědnost všech pracovníků za výsledky žáků, třídy, školy.
Vést všechny pracovníky k jednotnému a důslednému působení na žáky. Analyzovat důvody neúspěchu, zaměřit se na prevenci neúspěšnosti.
Prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost, autoritu, vycházející z osobních a profesionálních kvalit.
Prostředky k dosažení cíle:
Zavést vnitřní kontrolní systém, průběžně vyhodnocovat plnění úkolů na pravidelných poradách, docílit sebekontroly učitelů i vedení.
Výsledky vzdělávání vyhodnocovat metodickými orgány (metodická sdružení a předmětové komise), zjištění konkretizovat v autoevaluační zprávě.
- Dlouhodobé cíle
- Zachovat dobré jméno školy, obstát v konkurenci škol
- Nadále zůstat komunitní, otevřenou školou
- Zamezit odchodu žáků na jiné školy zkvalitňováním výuky pomocí nových metod a forem práce
- Vylepšovat vztah učitel - žák, podporovat důvěru mezi učitelem, žákem a rodičem
- Větší měrou zapojovat žáky, rodiče i širokou veřejnost do života školy
Mgr. Miroslava Kronďáková
Kontakt
Datová schránka č.: x4tjrf4 373 397 326 - sekretariát
731 142 206 - při poruše telefonů info@zs-kralovice.cz